Gerzson, Margit, Zétény2024. február 22., csütörtök

Az élet sója

Egy új kutatás úgy találta, az élőlények extrém nagy sótartalommal is elbánnak és eddig lakhatatlannak vélt helyszíneken is működhetnek életfolyamataik.

Mintavétel a sólepárlóknál
Forrás: Stanford University

Milyen sótartalomig terjedhet az élet? A Stanford Egyetem számolt be arról a kutatásról, amelyben a rendkívül sós vizek élővilágát mérték fel. Sok ezer egyedi sejt anyagcsere-folyamatainak jeleit vizsgálták meg tengerparti sólepárló medencékben. Az eredmények a sós vizek lakhatóságáról árulkodnak, s ennek mind a korai földi életre, mind a Naprendszer más égitestjeinek életlehetőségeire nézve vannak tanulságai.

A földön kívüli élet iránt érdeklődő biológusok régóta vizsgálják már az extrém földi élőhelyeket, így a sós környezeteket is. Jelen ismereteink szerint az élethez szükség van folyékony vízre. A vízben oldott só lehetővé teszi, hogy a víz nagyobb hőmérsékleti tartományban folyékony maradhasson, ezzel megnöveli a lehetséges élőhelyek számát például az egyébként fagyos helyszíneken. Emellett a vízbeli élőlények életjeleit konzerválja is, ezért a sós vizek kiválóak ahhoz, hogy a múltbéli, vagy akár a jelenlegi élet nyomait keressük. „A só lehet az az anyag, ami egy másik bolygót lakhatóvá tesz, még akkor is, ha túl nagy koncentrációban itt a Földön épp akadályozza az életet” – mondta Emily Paris, a kutatás vezetője.

A NASA asztrobiológiai programja által finanszírozott kutatás része egy nagyobb, több intézettel, egyetemmel közösen zajló projektnek, amelyben a mikrobiológusok mellett geokémikusok és bolygókutatók dolgoznak. A céljuk pedig az, hogy kiderítsék, miféle életjeleket adhat egy felszín alatti óceánnal rendelkező égitest, s ezzel nagyobb eséllyel találhassunk rá a Naprendszer más égitestjein esetleg kialakult élet nyomaira.

A sótartalom változásai azonban a Földön is fontosak, így például az egyes sós tavak környezeti átalakulása miatt átalakuló élővilág révén. Számos sós tóban hozott vízszintcsökkenést és ezzel koncentráció-növekedést az elmúlt néhány év aszályos időjárása világszerte. „A kutatásunk azt is feltárta, miként változik a mikroba-összetétel és a mikrobák anyagcseréje a víz sótartalmának növekedése során” – tette hozzá Paris. Ezek a tényezők aztán továbbgyűrűznek az ízeltlábúak, rajtuk keresztül pedig a vándorló madarak életére is.

A most is vizsgált sólepárlók Kalifornia déli részén, a Nemzetközi Űrállomásról készült fotón

A repülőkről könnyen megláthatjuk azokat a színpompás sólepárlókat, amelyek a tengerpartokat kísérik sokfelé, így a kaliforniai partok mentén lévőket is, amelyekből a kutatók most a mintáikat vették. A színek a sós vízben élő mikrobaközösséget tükrözik, azt, hogy milyen sótartalom mellett miféle élőlények válnak uralkodóvá az adott vízben. (Ez nemcsak a sólepárlókra, de mindenféle sós tóra igaz, világszerte.) A szakemberek a víz aktivitását kifejező számot használnak arra, hogy a sótartalom mellett lehetséges életről beszéljenek – ennek az élelmiszer-biztonságban van szerepe, így tudható például, hogy egy adott ételtípusban elszaporodhatnak-e az egészségre veszélyes mikrobák.

A desztillált vízre vonatkozó szám 1, a tengervíz 0,98, míg eddig úgy tudtuk, a mikrobák zömének leállnak az életfolyamataik 0,9 érték alatti vízben. Az eddigi kutatások azt mutatták, hogy ennél sokkal sósabb, 0,63-as értékű víz esetében is működőképes maradhat az élet extrém esetben (laborkörülmények között). A most elvégzett vizsgálatok alapján azonban akár még ennél alacsonyabb, 0,54-es értéknél is előfordulhat. Ez pedig jelentősen kitágítja azon környezeti körülményeket, ahol érdemes lehet életjelek után kutatni.

A kutatók most az eddigitől eltérő módon vizsgálták, meddig maradnak életképesek a mikrobák. Általában azt szokás mérni, hogy meddig tudnak szaporodni, azonban számos mikroba lassan szaporodik, illetve attól, hogy nem szaporodik aktuálisan, még él, és működik a sejt. A szaporodás vizsgálata ráadásul azt se árulja el, mikor pusztul el egy élőlény, hisz sokkal előbb abbahagyhatja az osztódást, mintsem véget érne az élete. Épp ezért most a sejtek anyagcseréjének nyomait mérték fel, ami sokkal jobb jelzést ad az életről, mint a szaporodás, és már sokkal kisebb gyarapodást is ki lehet mutatni vele. A méréseket egy nanoSIMS nevű eszközzel végezték, és az egyedi sejtek változásait tudták így feltárni.

Erdősítés ész nélkül?

Az erdőtelepítést sok esetben indokolatlanul használják, és sokkal többet árthatnak vele, mint amennyi előnyt ideális esetben nyújtana.

A madarak már a dinók korában is sokfélék lehettek

A közvélekedés szerint a madarak mai sokféleségét a dinók 66 millió évvel ezelőtti kihalásának köszönhetjük, egy új kutatás azonban cáfolta ezt.

Globális felmérés a klímaváltozás elleni tettekről

Egy világszintű, reprezentatív felmérésből az derült ki, a széles közvélemény támogatja a klímaváltozás elleni fellépést, ám a helyzet mégsem egészen rózsás.

Hamisítvány a rejtélyes ősgyík

Egy 280 millió éves, rejtélyes ősgyík fosszíliájáról egy friss kutatás kiderítette, hogy csúnya hamisítvány.

Először kapott hivatalos nevet egy dinoszaurusz

1824. február 20-án nevezte el William Buckland angol természettudós és teológus Megalosaurusnak vagyis „óriásgyíknak" azt az állatot, amelynek csontjait egy Oxford melletti faluban, Stonesfieldben találták meg.

National Geographic 2024. februári címlap