2024. február 29., csütörtök

Pokolcsirke a kréta időszak végén

Az oviraptor-alkatú dinoszauruszok közé tartozó állat nagyjából felnőtt ember méretű lehetett.

A most leírt pokolcsirke a kép bal felén látható, kékes tollú állat. Jobb oldalt, széttárt szárnyakkal a rokon Anzu.
Forrás: PLOS One / Zubin Erik Dutta

Az Oklahoma Állami Egyetem számolt be az egyetem egyik doktorandusza, Kyle Atkins-Weldman által felfedezett dinoszauruszról, amely a dinók korának véghajrájában élt Észak-Amerikában. A dinó az Eoneophron infernalis nevet kapta, amit nagyjából úgy lehet lefordítani, hogy a fáraó hajnali pokolcsirkéje, a nevet a fiatal kutató házi kedvence, egy Fáraó nevű nílusi varánusz, illetve a kövületet adó híres Hell Creek formáció (Pokol-patak formáció) alapján kapta. Az állat a csőrrel és tollakkal rendelkező Oviraptorosauria csoportba tartozott, amit a neve ugyan – egy lelet téves értelmezése miatt – tojásrablónak hív, ám máig sem tisztázott, hogy végül is mit ettek ezek az őshüllők.

A Hell Creek formáció igen gazdag dinó-faunája

A „pokolcsirke” nagyjából felnőtt emberhez fogható méretű volt: kb. 80 kilós, a csípője 1 méteres magasságban helyezkedhetett el. „Nagyon madárszerű volt, fogatlan csőrrel és rövid farokkal rendelkezett. A fogatlan csőr miatt az étrendjét nehéz lenne megállapítani. Tollas volt, a tollak borították a testét, és a szárnyait” – magyarázta Atkins-Weldman.

Csirkeláb a pokolból – a pokolcsirke vizsgált csontjai
Forrás: PLOS One

A fiatal kutató nem keresett új fajt, csupán a korábban begyűjtött kövületeket elemezte, egy madárszerű dinó, az Anzu wyliei lábcsontjait, lábujjait. A vizsgált csontok azonban negyedével kisebbek voltak a szokványos Anzu csontjainál, korábban úgy vélték, egy fiatal egyedhez tartozhattak. Amint azonban a gyanú felmerült, hogy nem egy ifjoncról, hanem másik fajról lehet szó, Atkins-Weldman szakértő kutatótársai segítségét kérte, velük azután ezt sikerült is igazolni. A csontok növekedési jegyeit feltárva arra jutottak, hogy felnőtt állathoz tartoztak, ez pedig azt jelentette, nem egy Anzu ifjú egyedéről van szó. Ez a dinó legalább két, hasonló ökológiai szerepű társával élt egy időben, a különbségeket leginkább e három faj mérete jelentette.

Növekedési mintázat a pokolcsirke csontjában
Forrás: PLOS One

A 66-68 millió éves Hell Creek formáció egy igen nagy területen, az USA négy északnyugati államán keresztül húzódó komplex kőzetformáció. Rendkívül gazdag dinoszaurusz-maradványokban. Egykori beltenger partvidékén alakult ki, a tengerbe torkolló folyók, patakok finom szemcsés hordaléka adta a kövületeket őrző agyagos-homokos kőzetek alapját. Szubtrópusi erdős-ligeterdős régió volt ez, a buja növényvilág is számos helyen megőrződött. A leletek amiatt is izgalmasak, mert a kréta időszak végi kihalás előtti állapotba nyújtanak betekintést. A formáció felső határvonalát a Chicxulub-becsapódás során lerakódott irídiumban gazdag réteg jelzi.

Meglepően nagy termetű volt ez az emlős

A kréta időszakban, mintegy 70 millió éve Patagónia déli részén élt állat lényegesen nagyobb volt az ekkor az amerikai kontinensen élő más emlősöknél.

Down-szindróma nyomai a régészeti leletekben

A súlyos fejlődési zavarokat okozó kromoszóma-rendellenességek nemcsak a modern kor emberét sújtják.

A vérnyomás mérése

A magasvérnyomás-betegség minden harmadik felnőttet és minden negyedik elhízott gyermeket érinti Magyarországon. Miért fontos a vérnyomás rendszeres ellenőrzése? Hogyan mérjünk otthon vérnyomást? Hányszor, milyen testhelyzetben, milyen eszközzel végezzük? A Semmelweis Egyetem oktatóvideója ehhez nyújt segítséget.

Őseinket segíthette az ADHD

Egy új kutatás szerint a ma oly sokat emlegetett ADHD nagy segítséget adhatott abban, hogy az új élelemtermő területeket felfedezzék, és élelemben gazdag helyeken töltsék idejüket elődeink.

Fájós ízületek és az időjárás

Az időjáráshoz köthető ízületi- és izomfájdalmak kapcsán sokaknak van tapasztalata, ám egyelőre semmiféle oksági kapcsolatot nem sikerült kimutatni köztük.

National Geographic 2024. februári címlap