Eleonóra, Zelmira, Péter2024. február 21., szerda

Kötélverő eszköz lehetett a dísznek vélt őskori tárgy

A több mint 35 ezer évvel ezelőtti eszközzel meglepően gyorsan lehetett erős kötelet készíteni.

Forrás: Science Advances

Néhány éve egy német barlangban fedezték fel azt a különös, lapított mamutagyarból faragott, négy lyukú tárgyat, amelyről úgy vélték a szakemberek, dísztárgy lehetett. A tárgy, és a vele egy helyen talált számos további mamutagyar tárgy több mint 35 ezer évesek. Egy német-belga kutatópáros nemrégiben részletes vizsgálatok és kísérleti régészet módszere segítségével arra jutott, ez esetben a lyukas tárgy mégse díszként szolgált, hanem nagyon is gyakorlati haszna volt.

A kísérleti régészet egyre fontosabb, és egyre nagyobb teret nyer, így a ma már kevéssé értett ősi tárgyakról ki lehet deríteni, mire szolgáltak, vagy épp miként használták őket. Ezek az információk a történészek számára rengeteg hasznos adatot jelentenek például a korabeli társadalmakról, vagy épp a munkamegosztásról.

A kutatók most az aurignaci kultúrából ránk maradt mamutagyar tárgy másolatával végeztek kísérleteket. A 20,4 centi hosszú, 3,6 centi széles, és 1,5 centi vastag tárgyba fúrt 4 lyuk körül jellegzetes, spirális alakú vájatok láthatóak. Hasonló perforált tárgyakat a térségben más barlangokban is találtak, ám korban hozzánk némiképp közelebbi időben még el is szaporodtak e tárgyak (és már nem mamutagyarból, hanem szarvasagancsból készültek). Mivel gyakori volt a díszítés rajtuk, ezért a szakemberek legtöbbje dísztárgynak vélte őket.

A kutatók most abból indultak ki, hogy a lyukak mentén látható spirális vonalak valamiféle dolog vezetésére szolgálhattak, talán kötélveréshez használhatták, így a tárgy maga szerszám, eszköz lehetett, nem dísz. Habár a növényi rostokból puszta kézzel is lehet madzagot készíteni, a kutatók letesztelték, hogy vajon az őskori eszköz alkalmas volt-e rá. Emellett azt is megvizsgálták, miként készíthette kőkori elődünk az eszközt, és mi módon használhatta azt.

Növényi maradványokat is sikerült az eszköz vájataiból kivonni
Forrás: Science Advances

Bár az eszközt gondosan megtisztították a feltárása után, a lyukak vájataiban így is sikerült növényi maradványokat, szálakat találniuk a kutatóknak. Ez megerősítette a gyanújukat, hogy kötélveréshez használhatták a lyukacsos tárgyat, ám a bizonyossághoz kísérletekre is szükség volt. Állati ín, valamint számos különböző növény rostja segítségével tesztelték az eszköz csontból készített másolatán. A növények közül a legjobb eredményt a gyékény rostjával érték el – e nádszerű növényről mind néprajzi, mind régészeti forrásokból ismert, hogy készítettek belőle kötelet.

A kísérleti régészet arról szól, hogy az egykori eszközök feltételezhető előállítását vagy használatát megpróbálják kísérletek útján bizonyítani. Ezúttal a kötélkészítésről sikerrel győződtek meg a szakemberek.
Forrás: Science Advances

A kísérletekből kiderült, hogy az eszköz a vastag, erős kötél készítéséhez volt elengedhetetlen – vékonyabb zsinegeket kézzel is könnyen előállíthattak. Az is világossá vált, hogy 4-5 személy kellett ehhez a munkához, amelynek során 10 perc alatt mintegy 5 méternyi, erős kötelet tudtak előállítani vele! A rostos leveleket kézzel csavarva erősítették össze szálanként – ahány lyuk, annyi külön szálból állhatott a kötél. A lyukak körüli spirális vájatok azt a célt szolgálták, hogy a rostos levelek, amiket a betáplálásuk során megcsavartak, ebben a csavart helyzetben is maradjanak, így állnak ugyanis össze stabil kötéllé.

A kísérletekből és a mikroszkópos vizsgálatokból úgy tűnik, valóban kötélveréshez használhatták a kőkori elődeink ezeket a különös, lyukas botokat. A kötélkészítés igen korai bizonyítékai arról is tanúskodnak, hogy miként dolgozhattak közösen elődeink egy-egy használati tárgyuk elkészítésén.

A madarak már a dinók korában is sokfélék lehettek

A közvélekedés szerint a madarak mai sokféleségét a dinók 66 millió évvel ezelőtti kihalásának köszönhetjük, egy új kutatás azonban cáfolta ezt.

Globális felmérés a klímaváltozás elleni tettekről

Egy világszintű, reprezentatív felmérésből az derült ki, a széles közvélemény támogatja a klímaváltozás elleni fellépést, ám a helyzet mégsem egészen rózsás.

Hamisítvány a rejtélyes ősgyík

Egy 280 millió éves, rejtélyes ősgyík fosszíliájáról egy friss kutatás kiderítette, hogy csúnya hamisítvány.

Először kapott hivatalos nevet egy dinoszaurusz

1824. február 20-án nevezte el William Buckland angol természettudós és teológus Megalosaurusnak vagyis „óriásgyíknak" azt az állatot, amelynek csontjait egy Oxford melletti faluban, Stonesfieldben találták meg.

Vicces majmok

Az, hogy számunkra időnként viccesek, nem kérdés, de vajon ők maguk is megélik-e a humort egyes helyzetekben?

National Geographic 2024. februári címlap