György, Fidél, Debóra2024. április 24., szerda

Világító virágok

Az USA lakó idén tavasszal már olyan petúniát is vásárolhatnak, ami éjjel zöldesen világít a balkonládákban.

Forrás: Nature Methods

Nappal fehér virágaival díszít, éjszaka pedig halványzölden világít az a petúnia, amelyet amerikai biotechnológusok biolumineszcens gombafaj (Neonothopanus nambi) génjeivel felturbózva alakítottak ki. A petúniát korlátozott számban már megrendelhetik az USA kontinentális államainak lakói – mivel génmódosított virágról van szó, az EU-ban nem lesz kapható.

A világító gént adó gomba egy olyan anyag hatására képes világítani, ami a növényekben is termelődik: ez a kaffeinsav.

A világító gomba, amelynek génjeit kölcsön vették.
Forrás: Neonothopanus nambi

Az első biolumineszcens növényeket meglepően régen, már 1986-ban létrehozták (a mostani petúniákat előállító cég alapítója, Keith Wood volt az egyik szellemi atyja az akkori világító dohánynövénynek). Akkor még egy szentjánosbogár (Photinus pyralis) génje segítségével érték el ezt. Később baktériumok génjeivel segítették elő a fénykibocsátást, ám a korabeli növények sokkal de sokkal kevésbé világítottak, mint a jelenlegiek.

Az áttörést 2020 jelentette, amikor már a gombából származó génekkel dolgozhattak a kutatók, ezzel a növény teljes életében, minden külső beavatkozás nélkül képes folyamatosan fényt kibocsátani, mégpedig meglepően erősen. Különösen azok a részek fénylenek, amelyek épp gyors növekedésben vannak, így a hajtások, levelek csúcsai, illetve a bimbók. Ezt úgy éri el a növény, hogy a gombagének segítségével megfelelő enzimeket termel, és ezekkel átalakítja a növényben természetes előfordulású kaffeinsavat luciferinné, majd vissza is alakítja azt kaffeinsavvá. Ha a növényt – ahogy más virágokat is – megfelelő mennyiségű táppal és napfénnyel látja el a gazdája, hosszú hónapokon át gyönyörködhet esténként a világító virágokban. A kutatók szerint a kibocsátott fény olyasmi, mint amit holdas éjszakákon láthatunk, annyira azonban nem fényesek, hogy ne lehessen tőlük például aludni. A legerősebb fénylésre a kora esti órákban lehet számítani, ám egész reggelig világít a növény.

Krizantém, ugyanilyen módszerrel világít.
Forrás: Nature Methods

2023 szeptemberében kapott engedélyt a cég az USA mezőgazdasági hatóságától a virág forgalmazására. Azért döntöttek a petúnia mellett, mert ez egyrészt közkedvelt dísznövény, másrészt nem tud kivadulni és nem válik inváziós fajjá, ezzel pedig rendkívül kicsi lesz annak az esélye is, hogy a petúnia kölcsönzött gomba-génjei más, őshonos növényekre átadódjanak.

A petúnia egyébként egy másik, szintén engedélyezett génmódosított növény, egy új, lila húsú paradicsomfaj piaci társa. A paradicsom egy oroszlánszáj (tátika) virágból kölcsön vett gén hatására az antioxidáns hatású antocianinokban igen gazdag.

Persze a puszta esztétikai értékeken túl a világító növényeknek gyakorlati hasznuk is lehet. Ha például stressz hatására kezdenek világítani, azzal felhívhatják a termelő figyelmét növényi betegségekre vagy kártevők megjelenésére, így például célzottan, és kevesebb vegyszer használatával lehet gondoskodni a terményekről. Hasonlóképp nem kizárható az se, hogy egyszer a közvilágítást (legalább egyes helyeken) helyettesíteni lehet majd biolumineszcens növényekkel.

Az áprilistól megvásárolható petúniából 50 ezer tő áll majd a kertbarátok rendelkezésére, darabja 29 dollárért kapható. A virág fantázianeve Firefly Petunia, vagyis szentjánosbogár petúnia.

Az űrkutatók hírességének csarnokába választották Almár Ivánt

Az 1932-ben született Almár Iván magyar csillagász a hazai űrkutatás egyik megteremtője.

202 millió éves kövületre bukkant egy 11 éves lány

A 202 millió éve élt állat a mai kék bálnával vetekedő, 25 méteres testhosszával minden idők legnagyobb halgyíkja lehetett.

A gyarmatosítás miatt halt ki a kék lóantilop

A kék lóantilop a jégkor végén még Dél-Afrika nagy részén jelen volt, azonban mintegy 2000 éve zsugorodni kezdett az állománya.

Kiderült, mióta érezhetik a keserű ízt az állatok

A keserű íz számos olyan anyagot kísér, amely az élőlények számára mérgező, így felismerése előnyt jelent a túlélésben.

Új stratégia kell a marsi kőzetminta hazaszállítására

A NASA újraértékelte a lehetőségeket a marsi kőzetminták hazaszállítása kapcsán, és arra jutott, hogy az eddigi elképzelés nem megvalósítható.

National Geographic 2024. áprilisi címlap