Elektromos autóval kétszeres esélye van a gyalogosgázolásnak
A gyalogosgázolás a duplája a benzines és dízel üzemű autókhoz képest, ha elektromos vagy hibrid autó érintett a balesetben.
Az már régóta ismert és könnyen érthető, hogy a fekete, a szürke vagy ezüst autók jóval esélyesebben válnak balesetek részévé, mint az élénk színűek, nem igazán kell azon csodálkozni, hogy a meghajtás módja szerint is adódnak különbségek. Míg egy autót, ha feltűnő a színe, a közlekedésben résztvevő más autósok vagy gyalogosok könnyebben észrevesznek, a szürkés és fekete (sőt kék) autók beleolvadnak az út hasonló árnyalatába. Ugyanez persze igaz a gyalogosok öltözetére is, hamarabb ütnek el egy sötét ruházatú embert, mint egy sárga ruhást.
A Londoni Higiéniai és Trópusi Orvosi Egyetem kutatói most azt vizsgálták meg brit adatok elemzésével, hogy a különféle meghajtású járművekkel mi a helyzet gyalogosgázolások terén. Egy olyan adatbázist elemeztek, amelyben minden autó vagy taxi általi, sérüléssel járó gyalogosbaleset szerepelt, a 2013-2017 közti időszakot elemezték.
A több mint 96 ezer baleset negyedénél nem szerepelt az autó meghajtása, a maradék háromnegyedből 2 százalékot tettek ki az elektromos és hibrid autók (1652 baleset), a többi benzines, illetve dízel volt. A kutatók eztán 100 millió mérföld (kb. 160 millió km) megtett útra nézve kiszámolták az éves baleseti arányokat a különböző meghajtású járművekre.
Átlagosan duplája volt az elektromos autók és hibridek esetében a gázolás esélye, mint a többinél, ám városi környezetben még nagyobb, 2,5-szeres különbséget találtak.
Ez utóbbi talán sejteni is engedi, hogy miféle ok állhat e különös jelenség hátterében.
Az elektromos járművek jóval csendesebben üzemelnek, ami sok szempontból rendkívül üdvös, azonban a gyalogosok számára nehezebben hallható, ha közelednek, és így nem tudnak például időben reagálni és helyesen dönteni, ha a megszokott módon a fülükre támaszkodnak csupán.
„A benzines és dízel járművekből származó légszennyezés súlyos károsító hatását figyelembe véve általánosságban szinte bizonyosan jobb hatású az egészségünkre az elektromos autó. Azonban a kutatásunk azt mutatja, hogy vannak még tennivalók a gyalogosok védelmében, különösen a zajos városi környezetben”– magyarázta Phil Edwards, a kutatás vezetője.
Nagy-Britanniában a korábbi időkben számos sikeres kampány volt, amit egyes közlekedési változások során alkalmaztak, mint például a biztonsági öv bevezetésével kapcsolatosak. Valami hasonlóra lenne most is szükség, hogy egyre elterjedtebbek az elektromos járművek. Esetleg olyan automata vészféket is lehetne ezekbe a járművekbe tervezni, ami csökkenthetné a gyalogosgázolások esélyét, következményeinek súlyosságát.
Mindenképpen érdemes felkészülni arra, hogy a közlekedés ezen újabb átállása során is védelmezni kell a gyalogosokat. Persze, az sem árt, ha a gyalogosokban tudatosul, hogy már nem elegendő a fülükre hagyatkozni, hanem tudatosan kell figyelni a közeledő járművekre.