A heavy metál ének is lehet tudományos kutatás tárgya
A kutatók arra voltak kíváncsiak, miként képesek az énekesek embertelen hangon hörögni, visítani.
Ami a műfaj kedvelői számára csodálatos, az a hangképzéssel foglalkozó kutatók számára rendkívül izgalmas – a Utahi Egyetemen vizsgálták meg egy deathcore énekes képességeit. A szakértők az egyetem egy hangszigetelt termében vizsgáltak meg egy, a műfajának élvonalát képviselő művészt.
Will Ramos az extrém metál művelői közé tartozik, az éneke is ezt az extrémséget tükröző, úgy tud hörögni, mint egy krokodil. Az énekes azonban sokkal többre képes a hangjával, egy következő pillanatban már úgy szólalt meg, mintha egy barlang visszhangjait hallanánk. A hangjával a várakozásokkal ellentétben, igen kifinomult hangszerként bánt.
A kutatást vezető Amanda Stark fül-orr-gégész és beszédpatológus elmondta, hogy még gyerekcipőben jár az efféle durva hangok kutatása. „Az a célunk, hogy megértsük, miben különbözik egy hörgés vagy durva énekhang a tiszta magánhangzóktól, a normál beszédtől vagy épp a más stílusú énekléstől. A kutató abban bízik, hogy Ramos segítségével felderíthetik, miként lehet elsajátítani ezt az énekstílust anélkül, hogy a hörgés károsítaná a hangképző szerveket.
E munka első lépése a zajmentes hangfelvételek készítése az egyetemi laborban. A következő az, hogy kiderítsék, a gégétől az ajkakig milyen anatómiai részletek miként járulnak hozzá az énekhez. Bár klasszikus énekstílusok esetében ezeket már értjük, az olyan műfajnál, amit Ramos is képvisel, nem feltétlenül azonos folyamatok játszódnak le az énekes torkában.
A kutatók olyan módszert használnak, amit a különféle hangképzési rendellenességek, betegségek esetén alkalmazni szoktak. Például egy endoszkópos kamera segítségével megvizsgálták Ramos hangszálait is, illetve megmérték a torokban lévő izmok aktivitását is. Végül pedig MRI segítségével feltárták az egyes anatómiai részleteket is, éneklés közben. Soha korábban senki nem vizsgálta még e módszerekkel egy heavy metál énekes technikáját.
Kiderült, hogy Ramos hangszalagjait a gége oldalához feszítette hörgéskor – alapesetben a hangszalagok vagy kinyílnak lélegzetvételkor, vagy bezárulnak beszédkor. Az az elterjedt elképzelés, hogy az efféle hörgő-visító ének károsítja a hangképző szerveinket. Azonban számos metálénekes sok évtizedes sikeres karrierje, és töretlenül jól működő hangképző szervei cáfolják ezt, persze bizonyosan vannak olyanok is, akiknél probléma adódhat.
Ramos a vizsgálatokhoz készülő hangfelvételeken nemcsak a hörgő és visító énekhangját mutatta meg, hanem rengeteg akusztikailag különböző hangon is megszólalt. Ez mégsem fárasztotta ki a torkát, és a kutatók vizsgálatai szerint is kiváló egészségi állapotban vannak a hangképző szervei.
Ramosnak sikerült úgy elsajátítani e rendkívüli hangok kiadását, hogy közben a hangszalagjai épek maradtak. A szakemberek szerint ez másoknak is sikerülhet, és tanítani is lehetne a technikáját.