Korlátozni kellene a vonatok hosszát
Egy új kutatásban azt számították ki, milyen kapcsolat áll fenn a vonatok hossza és a kisiklás esélye között.
Nem túl meglepő módon, minél hosszabb egy vasúti szerelvény, vagyis minél több kocsiból áll a vonat, annál nagyobb esélye van a kisiklásra. Ez, egy nemrégiben a Risk Analysis folyóiratban publikált kutatási eredmény szerint azt jelenti, hogy érdemes volna korlátozni a vonatok hosszát.
A személyszállító vonatok nem nőnek oly hosszúra, azonban a tehervonatok mérete szinte korlátlan – megoldható, hogy több mozdony ereje hajtsa előre a hatalmas szerelvényeket. Ennek köszönhető, hogy nem is számít annyira extrémnek a 3-4 kilométer hosszú tehervonat sem.
Ennek azonban súlyos ára lehet.
A kutatók az elmúlt évtized kisiklásos baleseteinek adatai alapján végeztek számításokat. Az összehasonlításokat minden esetben 50 kocsis szerelvényekre lebontva, azonos össz kocsiszámra vonatkozóan végezték el.
Ezekben arra jutottak, hogy a 100 kocsiból álló vonat 11 százalékkal nagyobb eséllyel fog kisiklani, mint két 50 kocsiból álló. Ha tovább növeljük a vonatok hosszát, a kockázat is tovább nő: 150 kocsi 18 százalékkal, 200 kocsi 24 százalékkal, 250 kocsi esetében 28 százalékkal esélyesebb, hogy a vonat kisiklik. A vasúti kocsik hosszát 18 méteresnek lehet venni, így akár méterre is átszámítható a szerelvények teljes hossza.
Számos vasúti szállítmányozással foglalkozó vállalat számára igen kellemetlenek ezek az eredmények, ezért kétségbe is vonják azokat, amint arról a Scientific American beszámolt. Könnyen érthető, hisz a hosszabb vonat kevesebb költséggel közlekedhet, mint több rövidebb szerelvény.
Kétségtelen azonban, hogy vannak kockázatnövelő tényezők még, amikkel nem is számolt a kutatás. Ilyen például az, ha nem egyneműek a szállított dolgok, vagy épp üres kocsikat csatolnak a teli kocsik közé, így a vagonok eltérő lendülettel gurulhatnak. Ez pedig tovább fokozza a balesetveszélyt.
2023. februárban Ohio államban egy veszélyes vegyi anyagokat szállító vonat kisiklását követően hatalmas tűz és környezeti kár keletkezett. Ezt követően egy célzott kutatást rendelt meg a Kongresszus, amelyben a 2286 méternél hosszabb tehervonatok biztonságát mérik fel számos szempont alapján. A felmérés még tart, de az eredményeiből talán születhet majd olyan szabályozás, ami biztonságosabbá teheti a tehervonatok közlekedését, és akár korlátozhatja is a hosszukat.