Egyre inkább mérgezik a bolygót a magánrepülők
2019 és 2023 között a magánrepülőgépek éves szén-dioxid-kibocsátása 46 százalékkal emelkedett, ezzel egyre nagyobb arányban járulnak hozzá a klímaváltozáshoz.
A Communications Earth & Environment folyóirat számolt be azokról az ijesztő számadatokról, amelyekben a magánrepülők hatásait vizsgálták.
Azok az emberek, akik magánrepülővel utaznak, az átlagembernél akár 500-szor több szén-dioxid-kibocsátásával is hozzájárulhatnak a jövőnk élhetetlenné tételéhez.
Jelentős kibocsátás köthető számos nemzetközi eseményhez, ilyenek például a Cannes-i Filmfesztivál, a davosi gazdasági fórum, vagy ide tartozott a 2022-es katari focivébé, de még az Emirátusokban tartott COP 28 ENSZ klímacsúcs is.
Egy nemzetközi összetételű kutatócsoport repülési útvonalak transzponder alapú adatait vizsgálta át 2019-2023 közötti időszakból. Összesen 26 ezer magánrepülő 18,6 millió egyedi légi útjának adatait tudták figyelembe venni a számításaikhoz.
A számításokban 72 különböző repülőgéptípus üzemanyag-fogyasztása alapján juthattak el a végeredményhez: 2023-ban a magángépek legalább 15,6 millió tonna szén-dioxid-kibocsátásáért voltak felelősek, amelyhez összesen 4,3 millió alkalommal emelkedtek a levegőbe. Az utak egy része „üresen” zajlik, ekkor a pilóta megy a célszemélyért valahova, vagy megy vissza a kiindulási helyre az utasa nélkül, miután leszállította őt.
Az egyik leginkább kiemelkedő látogatottságú esemény a katari focivébé volt, ahová a sportvezetők, sportolók és a közönség tehetős része is magángéppel utazott, összesen 1846 út során, ez közel 15 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátását jelentette.
A magángépek több mint kétharmada az USA-ban regisztrált, és a légi utak közel fele rövidebb 500 kilométernél, de 4,7 százalékuk hossza még az 50 kilométert se haladja meg. Ez azt jelenti, hogy ennyien gyakorlatilag autó helyett használnak repülőt.
Az utakat a szórakozás-pihenés céljai vezérlik leginkább, de kiemelkednek a kulturális és politikai események is a magángéppel látogatottak között. A repülés céljait érdemes volna adó szempontból is elemezni, ugyanis például az USA-ban a repülési költségeket le lehet vonni az adóból, ha az út üzleti célú volt. Az adatok szerint azonban a legtöbb út a nyaralással, hétvégi pihenéssel, szórakozással hozható kapcsolatba.
Az egy kilométerre jutó kibocsátás adatai állandóak maradtak, de nőtt mind a magánrepülők száma, mind a megtett út össz hossza. Nem szabad azt se elfeledni, hogy a vizsgált öt esztendő közt volt a pandémia miatti csökkentett légi forgalmú 2020 is, ám ez se zavarta meg az összesített eredményeket.
Azonban azt is fontos tudni, hogy bár e magángépek szerepe óriási, a teljes repülésen belül (ezt a katonai repülés nélkül kell érteni) csak 1,7-1,8 százalékos részük van. Az üzleti előrejelzések szerint azonban az arányuk tovább nő a következő néhány évben is, így félresöpörni se szabad ezt a jelenséget. Sőt, miközben a légitársaságok igyekeznek minden lehetőséget megragadni az üzemanyag-felhasználás csökkentésére, addig a magángépek esetében erre semmiféle törekvés nincsen.