Biztonságban úton-útfélen (X)
Autós kirándulás Magyarországon, a szomszédos országokban, hétvégi kiruccanás kedvenc városunkba – a legtöbben ismerjük az élményt, és nem is kérdés számunkra, hogy biztonságos járműben szeretnénk utazni. De mi a helyzet a gyalogosokkal és a többi közlekedővel, az ő biztonságukkal? A Škoda róluk sem feledkezik meg.
Az autógyártók már az 1970-es években foglalkozni kezdtek a gyalogosvédelemmel. Akkoriban azonban a megoldások kimerültek abban, hogy a fejlesztés alatt álló autók karosszériájáról eltávolították az „indokolatlanul” kiálló részeket, és növelték a megfelelő elemek energiaelnyelő képességét, hogy ütközéskor az autó lehetőleg minél kevésbé okozzon sérülést.
A gyalogosvédelem feltételeit ma már törvény is rögzíti, de csak nemrég óta: 2006-ban jelentek meg az első jogszabályok, és az Euro NCAP tesztjei is csak a 2000-es évek fordulóján kezdték igazán komolyan venni a problémakört. Az első Škoda modell, amelyet már ezen feltételrendszer alapján értékeltek – bár még nem gyalogosvédelmi szempontok szerint fejlesztettek –, a 2000-es években megjelent Fabia volt, az igazi áttörést pedig a Roomster hozta.
Ellentmondó elvárások
A gyalogosvédelem egyik kulcsa, hogy a karosszéria legyen „puha”. Ez az feltétel azonban ellenkezik azzal a másik elvárással, hogy az autó szerkezete legyen minél merevebb, így hatékonyan védje a bent ülőket. A gyalogosvédelem szempontjai jelentősen hatnak az autó formatervezésére. Elméletben bármilyen, kellő odafigyeléssel kialakított karosszériaforma megfelelhet az elvárt feltételeknek. A Škoda azonban nem elégszik meg ennyivel: „Jobbak akarunk lenni, mint amennyit a kötelező előírások megkívánnak. Ezért használunk olyan formákat, amelyek hosszú távon is bizonyították hatékonyságukat” – magyarázza a műszaki fejlesztés egyik felelős munkatársa. A Škodák lökhárítójának egyenes szabása és a kiálló alsó spoiler például segít abban, hogy ütközéskor a gyalogos ne gördüljön autó tetejére, és ne kerüljön a karosszéria alá.
Kemény tesztek, összetett eszközök
A leginkább „gyalogosbarát” autók kifejlesztése hatalmas munka. A mérnökök a laboratóriumokban úgynevezett ütközőtesteket lőnek az autó különféle részeire. Ezek az ütközőtestek az emberi test egy-egy részét – például az egyik a fejet, a másik meg a lábat – szimulálják, imitálják. Az autó részeit a különféle testformákkal – gyermek és felnőtt – való ütközés tekintetében is tesztelik. Az ütközőtestek kidolgozottsága egészen elképesztő: a csontrendszert üvegszálból készül belső szerkezetük szimulálja, az izmokat a műanyag szegmensek utánozzák, a bőrt neoprénréteg képviseli, a térd a nyúlást mérő mesterséges ízületből és szalagokból áll. A tesztbábu mindenestül 18 érzékelőt tartalmaz, a tömege 24,5 kilogramm. A gyalogosvédelemre specializált teszteket a Škoda 2011-ben üzembe helyezett, egyedülálló laboratóriumában végzi. A feltételrendszer a statisztikai adatoknak megfelelően – adott esetben a lakosság idősödése, illetve egyes balesettípusok gyakoriságának növekedése miatt – folyamatosan változik, módosulhat. A szabályok eltérőek lehetnek a világban, de az irány egyértelmű: a követelmények szigorodnak, a biztonság pedig örvendetesen és folyamatosan nő.
LET’S EXPLORE! – TÁMOGATÓNK A FELFEDEZÉSBEN: A ŠKODA.