Veronika, Csongor, Yvett2025. január 13., hétfő
Tudomány

Ügyes trükkel vehetnek rá minket a gyümölcsvásárlásra

National Geographic Magyarország

A banánt, amely nem kötegben, hanem magányosan vár a vásárlóra a pulton, sokkal könnyebb eladni, ha szomorú szingliként feliratozzák.

Forrás: University of Bath

Az ember hajlamos antropomorfizálni számtalan, nem emberi dolgot, állatot vagy tárgyat egyaránt. Ez ugyan legtöbb esetben nem igazán pozitív hatású, egy új ötlet a jó oldalát mutatja meg annak, ha a tárgyakat emberi tulajdonságokkal ruházzuk fel.

Az érzelmes vásárlók szívére hatnak azok a feliratok, amelyek szomorkodó „szingli” banánként ábrázolják az egyedül maradt banánokat, és a tapasztalatok szerint növelik ezeknek a nagyon nehezen eladható gyümölcsöknek az eladási arányait.

A Bathi Egyetem számolt be a Psychology & Marketing folyóiratban a vizsgálatairól.

A 2024-es számítások szerint évi 1,05 milliárd tonna élelmiszer válik szemétté, az ENSZ előrejelzése szerint 2030-ra megduplázódik, 2,1 milliárd tonnára nő. Jelenleg csak a kiskereskedelemben 131 millió tonna eladásra szánt élelmiszert dobnak ki, leginkább a szabványtól eltérő küllemű árukból, illetve a finnyás vevők miatt.

Épp ezért elég sokan kutatják azt, mit lehet tenni, hogy a tökéletlen árut is el lehessen adni. (Nyilvánvalóan szükség van a kereskedőbe vetett bizalomra is ahhoz, hogy a vevő higgyen abban, hogy a nem tökéletes küllemű zöldség vagy gyümölcs még finom, és fogyasztható.) Vajon mit vált ki a potenciális vevőből, ha az árucikket vidám vagy szomorú emberi tulajdonsággal tüntetik fel?

A kutatók egy nagy német szupermarket lánc (REWE) üzleteiben végeztek kísérleteket a „szingli” banánokkal. Egy részüket szomorú szingliként feliratozták, egy másik részüket pedig vidám szingliként, kontrollként egy harmadik csoportban nem voltak érzelmet kifejező szavak, csak annyi, hogy ezek a banánok is eladók.

A kutatók azt vizsgálták, hogy óránként hányat tudtak eladni a három csoportba tartozókból. A kísérletet banánon túl paradicsommal is elvégezték, valamint a bolti tesztek után egy online teszt is készült, amelyben virtuálisan lehetett választani, és a választáson túl számos más adatot is mérni tudtak.

A tesztek során a normál, a boldog és a szomorú banánok várták a vevőket.
Forrás: Psychology & Marketing

Már a vidám banánokból is 5,4 százalékkal többet vásároltak, mint a semlegesből, de a szomorú banánok eladási aránya 58 százalékkal több volt, mint az érzelmek nélkül kínált magányos banánoké. Ezt csak akkor lehetett felülmúlni, ha a magányos (de amúgy tökéletes) banánokat jelentős árengedménnyel kínálták. Azonban árcsökkentésre nem mindig adódik lehetőség, az érzelmi befolyásra viszont igen.

A kutatók szerint tehát az árucikk antropomorfizálásával, érzelmek hozzáadásával jelentősen csökkenthető az élelmiszer-pazarlás. A vásárlók együttérzését, sajnálatát kihasználó módszer jól alkalmazható, kimondottan olcsó. Ugyan a csokorból szállítás közben kiszakadt, vagy egyes vevők által letépett magányos banánok esete nem tűnik túl nagy résznek a globális pazarlásban, de korábbi kutatás már kimutatta, hogy a kiskereskedelemben kidobandó élelmiszer legnagyobb részét ezek a leszakított banánok teszik ki.

Jelenleg nem világos, hogy vajon hosszú távon érzéketlenné válnak-e az emberek a szomorú banánokkal szemben, de egyelőre biztosan kiváló megoldást jelent az élelmiszer-pazarlás csökkentésére. Persze az se világos, mi az oka annak, hogy a magányos banánokat vagy paradicsomokat egyébként nem veszik meg az emberek.

Így hat a termékenységre a klímaváltozás

Így hat a termékenységre a klímaváltozás

Úgy tűnik, a hőhullámok többek között a fogantatásokra is hatnak.

Új rákkezelési módszereket vezetnek be itthon

Új rákkezelési módszereket vezetnek be itthon

A Szegedi Tudományegyetem hazai szinten kiemelt szerepet tölt be az innovatív rákkezelésben.

A mesterséges intelligencia valós idejű jelnyelvi tolmács lehet

A mesterséges intelligencia valós idejű jelnyelvi tolmács lehet

A hallássérültek számára hatalmas előrelépés volna egy olyan applikáció, amely az általuk jelnyelven elmondottakat mások számára érthető szöveggé alakítaná.

Szempillánk ideális a vízlepergetéshez

Szempillánk ideális a vízlepergetéshez

Míg az ember testszőrzete az evolúció során igen jelentősen lecsökkent, a szempilláink megőrizték méretüket.

Felmérték, mennyi szenet raktároznak az ember készítette tárgyak

Felmérték, mennyi szenet raktároznak az ember készítette tárgyak

Az építőanyagoktól kezdve a hétköznapi használati tárgyakig rengeteg olyan tartós dolgot készít az ember, amelynek összetevői közt a szén is szerepel.

National Geographic 2025. januári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlapNational Geographic 2024. novemberi címlapNational Geographic 2024. decemberi címlapNational Geographic 2025. januári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket