Irén, Írisz, Lúcia2025. március 26., szerda
Tudomány

Beléptünk az MI-ügynökök és mesterséges influencerek korszakába

2025.03.01.NG
National Geographic Magyarország

Ahogy a mesterséges intelligencia (MI) fejlődése töretlenül halad előre, azzal a technológiai fejlődés új korszakába lépünk. Az MI-ügynökök és mesterséges influencerek megjelenése kényelmesebbé teszi, ugyanakkor át is alakítja alapjaiban mindennapjainkat. Ezek az új technológiai szereplők nemcsak a gazdaság és a közösségi média dinamikáját változtatják meg, hanem elgondolkodtatnak bennünket arról is, hogy milyen világot építünk magunk köré. Jakab Benedek írása a National Geographic online felületén.

Mi által generált kép.
Forrás: Jakab Benedek / Flux 1.1 Pro Ultra

MI-ügynökök

Képzeljük el ahogy Anna reggel 6-kor felébredt, az MI-ügynöke már lefoglalta a reggeli kávézáshoz ideális asztalt a kedvenc kávézójában, és friss híreket szűrt össze az érdeklődési köre alapján. A háttérben zajló algoritmusok időt takarítanak meg neki – egy láthatatlan kéz segíti a mindennapjait.

Az MI által elképzelt jelenet egy irodában dolgozó nőről (Anna), aki interakcióba lép egy MI-ügynökkel. A látványos holografikus elemekkel színesített ábrázolás ellenére a valóságban az MI-ügynökök működése észrevétlenül, a háttérben zajlik. MI által generált kép.
Forrás: Jakab Benedek / Flux 1.1 Pro Ultra – fal.ai

Az olyan megoldások, mint a Google Assistant, már most képesek emlékeztetőket kezelni, telefonhívásokat lebonyolítani és proaktívan reagálni a felhasználói igényekre, ezzel időt és energiát spórolva. Az MIT 2023-ban végzett kutatásai szerint az automatizált MI-rendszerek naponta átlagosan 3 órát takarítanak meg egy irodai dolgozónak.

Az MI-ügynökök ereje azonban nem pusztán az összetett feladatokban rejlik. Gyakran a háttérben, láthatatlanul működnek, és a legapróbb részletekben nyújtanak óriási segítséget. Vegyük például a Make nevű szoftvert: ez az eszköz lehetővé teszi, hogy különböző alkalmazások között automatizáljuk a munkafolyamatokat. Egy új e-mail érkezésekor a Make automatikusan hozzáadhatja az adatokat egy táblázathoz, vagy értesítést küldhet egy üzenetküldő platformon. Bár egyszerűnek tűnik, az ilyen apró automatizációk jelentősen csökkenthetik a manuális munka terheit, és segítenek a hatékonyabb munkavégzésben.

Az ilyen rendszerek nemcsak technológiai eszközök, hanem olyan segítők, amelyek csendben átalakítják a hétköznapokat, Legyen szó egy álomutazás aprólékos megtervezéséről vagy egy mindennapi e-mail kezeléséről, az MI-ügynökök láthatatlanul támogatnak minket.

Egy automatizációs folyamat, amely egyetlen emailből kiindulva többnyelvű blogbejegyzés-tervezeteket, Facebook-posztot és email-tervezetet állít elő. Mivel minden csak vázlat, a végleges publikálás és ellenőrzés manuálisan történik.
Forrás: A MAKE.COM EGYIK AUTOMATIZÁCIÓS SABLONJA

MI-influencerek

Eközben a mesterséges influencerek a közösségi média színpadán egyre nagyobb szerepet kapnak, újraértelmezve, hogyan teremthetnek kapcsolatot a márkák a közönséggel.

A nemzetközi színtéren Lil Miquela a terület egyik legismertebb képviselője.

Rendszeresen oszt meg tartalmakat az Instagramon, amelyek divatot, életmódot és társadalmi kérdéseket érintenek. Lil Miquela 2023-ban a Pradával való együttműködésével egy olyan hullámot indított el, amely a márka online elérését 20%-kal növelte. Japánban Imma, egy szintén digitális személyiség, a minimalista divat kedvelőinek körében vált népszerűvé, míg Dél-Koreában Rozy, az első virtuális K-pop sztár, egyszerre szólítja meg a technológia és a popkultúra rajongóit.

Magyarország sem marad ki a technológiai forradalomból. Bíró Ada 2024-ben debütált a Duna TV Delta műsorában, mint az első magyar MI-alapú műsorvezető. Habár jelenléte elsősorban a televízió képernyőre korlátozódik, saját Facebook-oldalán is aktív, ahol rendszeresen posztol. Ez jól mutatja, hogy az ilyen karakterek nemcsak a közösségi médiában, hanem a hagyományos médiumokban is új szerepeket töltenek be, megkérdőjelezve a megszokott formátumokat.

Kezdetben az ilyen digitális személyiségek megalkotása jelentős beruházást követelt, Lil Miquela és Imma fejlesztése például százmillió forintos nagyságrendű projekt volt. Azonban a technológia fejlődésével most már sokkal alacsonyabb költséggel hozhatók létre hasonló digitális személyiségek.

A mesterséges influencerek legnagyobb előnye, hogy pontosan azt az üzenetet közvetítik, amelyet a mögöttük álló márkák megálmodtak. Emellett kifinomult kommunikációjukkal és hibátlan megjelenésükkel képesek olyan célcsoportokat elérni – különösen a fiatalabb, technológia-orientált generációkat –, akiket a hagyományos hirdetési eszközökkel nehezen lehet megszólítani. Nem véletlen, hogy egyre több vállalat választja őket reklámarcnak.

Ezek a digitális személyiségek sosem fáradnak el, sosem hibáznak, és egyszerre több millió embert érhetnek el különböző platformokon, miközben a marketing kampányok költséghatékonyabbak és eredményesebbek is lesznek. Az MI-influencerek térnyerése jól példázza, hogy a technológia és a kreativitás miként formálja át a reklám és a közösségi média világát szerte a világon.

Egy mesterséges influencer futurisztikus holografikus közösségi média felületekkel, modern városi háttérben. MI által generált kép.
Forrás: Dezső Diána / Grok 2 – xAI

Mindez ugyanakkor nemcsak izgalmas, hanem komoly kérdéseket is felvet. A komolyabb MI-ügynökök döntéshozatali folyamatait gyakran olyan gépi tanulási algoritmusok irányítják, amelyek működése a hétköznapi felhasználók számára sokszor átláthatatlanok.

Ez nemcsak technológiai, hanem etikai kihívásokat is teremt.

Gondoljunk csak arra a helyzetre, amikor egy orvosi diagnosztikai MI – annak ellenére, hogy az orvosi szabályok miatt nem közölhet téves adatokat közvetlenül – olyan javaslatokat generál, amelyek befolyásolhatják az orvos döntéseit. Ezért alapvető fontosságú, hogy az ilyen rendszerek megbízhatóak és ellenőrizhetők legyenek.

Hasonló dilemmák jelennek meg a mesterséges influencerek esetében is. Egy kifinomult MI-alapú digitális személyiséggel képes lehet az alkotó manipulatív vagy félrevezető üzeneteket terjeszteni, ha azok az alkotó érdekeit képviselik. Ezek a technológiák nemcsak az érzelmekre hathatnak, hanem megkérdőjelezik, hogyan viszonyuljunk a valósághoz és az online tartalmak hitelességéhez.

Az MI előnyei tagadhatatlanok. Az automatizált folyamatokat, gyorsabb döntéshozatalt és folyamatos rendelkezésre állást kínálnak. Egy jól programozott MI-ügynök képes hatékonyabbá tenni a munkafolyamatokat, míg a mesterséges influencerek forradalmasítják a marketinget, új és kreatív módokat kínálva a célcsoportok elérésére. Mindazonáltal, ahhoz,  hogy ezek a technológiák az emberiség javát szolgálják, felelősségteljes fejlesztésre és átgondolt szabályozásra van szükség. Nemcsak a fejlesztőknek, hanem a döntéshozóknak és a felhasználóknak is fontos szerepe van abban, hogy az MI ne manipuláció, hanem a fejlődés eszköze legyen.

Vajon Anna holnap reggel is örülni fog az MI-ügynöke ajánlásainak – vagy egy napon észreveszi, hogy az algoritmusok irányítják az életét? A válasz nem a technológiában, hanem bennünk rejlik.

Megváltozik az agy az okostelefon-elvonástól

Megváltozik az agy az okostelefon-elvonástól

Az okostelefonok sok ember életének szerves részévé váltak, mintegy az emberi test kiterjesztéseként lehet őket értelmezni, és egészen elmosódott az a határ, amely a telefonhasználatot és a telefonfüggőséget elválasztja.

Így élték túl egyes állatok a legnagyobb kihalási hullámot

Így élték túl egyes állatok a legnagyobb kihalási hullámot

A perm időszak végén, mintegy 252 millió évvel ezelőtt játszódott le a bolygó legnagyobb kihalási hulláma, amelyet a kétéltűek ősi rokonai képesek voltak átvészelni.

Távolról érkezett az első athéni ezüstpénzek anyaga

Távolról érkezett az első athéni ezüstpénzek anyaga

A Peiszisztratosz athéni türannosz uralma idején készült ezüstpénzek az első érmék az ókori athéni világból, a hozzájuk használt ezüst eredetére derült fény.

Így segítenek a magyar horgászok a kutatóknak

Így segítenek a magyar horgászok a kutatóknak

Vajon mennyire ismerik a köröttük lévő élővilágot a pecások?

Koszosabb űrállomások segíthetik az űrhajósok egészségét

Koszosabb űrállomások segíthetik az űrhajósok egészségét

Az űrhajósok gyakran szenvednek az immunrendszer problémái okozta egészségügyi gondoktól, egy új kutatás arra jutott, hogy egyszerűen túl tiszta környezetben élnek.

National Geographic 2025. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

22 200 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlapNational Geographic 2024. októberi címlapNational Geographic 2024. novemberi címlapNational Geographic 2024. decemberi címlapNational Geographic 2025. januári címlapNational Geographic 2025. februári címlapNational Geographic 2025. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket