Jobbá teszik az internetet a cuki állatos tartalmak

Az interneten, különösen a közösségi médiában a megosztó, gyűlölködő tartalmak özönlenek felénk, valódi felüdülés ezek közt valami lélekmelegítőt is találni.

A Concordia Egyetem számolt be arról az új kutatásról, amelyben a cuki, sokszor vicces állatos tartalmak kapcsán végeztek felmérést azok hatásairól. Úgy tűnik, ez valójában sokkal többet jelent, mint a lájkok és szívecskék sokasága.
Nem kell magyarázni, hazai közegben különösen nem, hogy a közösségi média mennyire a gyűlölködés színterévé vált napjainkra, nemcsak a hangulatunkat, de emberi kapcsolatainkat is megmérgezi a gyakran szándékos politikai uszítás. Épp ezért mindenki számára felüdülést jelent egy cuki állatos fotó vagy videó az efféle közegben, az esetlenül bukdácsoló kiskutyák, hempergő pandák, vagy épp ugrásukat elvétő cicák felvételei. Ha a megosztó, negatív tartalmakat eltávolítanánk, jóformán csak ez a cukiságdömping maradna.
Az online térben igen népszerű az állatvilág, sokan osztják meg barátaikkal az állatos felvételeket azzal a céllal, hogy őket is jobb kedvre derítsék. Ez a tartalom megosztás a kutatás eredménye alapján jóval több, mint lájkgyűjtés: a szeretetet, ragaszkodást osztják így meg az emberek a barátaikkal. A kutatók ezt ahhoz hasonlították, ahogyan például a szamárpingvinek egy különösen szép kavicsot kiválasztanak és kiszemelt párjuknak ajándékoznak.
Ezek a jó hangulatot teremtő tartalmak ráadásul közösségteremtők is, digitális rajongói hálózat születhet így, amelyet az adott állat iránti hasonló érzelmek jellemeznek. Ez kapcsolatokat és élményeket nyújt az embereknek. „Az állatos fotók készítése, nézegetése és terjesztése társadalmi jelenséggé vált” – mondta a kutatás résztvevője, Zeynep Arsel.
A vizsgálathoz a kutatók a közösségi médiában – jórészt Instagramon – közzé tett felvételek sorsát vizsgálták azok megalkotásától kezdve addig, hogy elterjedt a megosztások révén. Számos efféle állatos tartalom készítőit, az oldalak rajongóit, valamint az oldalak adminisztrátorait is kifaggatták.
Emellett a kutatók saját társállataikkal való kapcsolatuk tapasztalatait is hozzáadták a kutatáshoz. A tartalomkészítők gyakran olyan módon „dekorálják” állataikat, szavakkal, vagy valóságosan is, hogy az a szeretetet sugározza maga körül. Ekképp az állatos tartalmak afféle digitális szeretetkavicsok, amelyeket átnyújtunk a körülöttünk lévő embereknek.
Ahogyan azután az így létrehozott tartalom terjedni kezd, további érzelmi jelzések épülnek rá, amelyek a közösségformálásért felelnek. Ezt úgy kell érteni, hogy például az állat képére épített poént csak egy „bennfentes” társaság érti, és a közös tudás, közös értelmezés közösséggé is tesz.
A folyamat utolsó lépése az, amikor mémmé válik egy tartalom, akár utólagos kiegészítésekkel, amelyek révén általánosan (nemcsak az eredetileg célzott kis közösségnek) bájos és vicces lesz az adott állatos kép vagy videó.
A kutatók hozzátették, most ugyan csak az állatos tartalmakat vizsgálták, de ugyanez igaz lehet más témákra is, legyen szó kisbabákról, szép kertekről, vagy gusztusos ételekről.